Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 3 februari 2011

Haffelen van de wijngaard


Het schijnt een Brabants woord te zijn "haffelen". Klinkt leuker dan "omspitten". Maar je wordt er even moe van. Ik ben nu al enkele dagen bezig met het haffelen van het wijnveld, zo'n ruim 3.000 m2. Op een schuine helling (30º tot 50º), dus onmogelijk om het machinaal te (laten) doen. Misschien moet ik volgend jaar maar eens een paard of os huren en een ploeg. Mike wil graag meehelpen, maar is blij dat ze elke dag wat beter kan lopen. Dus doe ik het in mijn uppie. Voornamelijk met de "haffel" rechts op de foto, een soort tweetandige hark en schep ineen. Elke dag een paar uurtjes. En elke dag heb ik weer bewondering hoe die oude boertjes dat hier doen. Er zijn er bij, die spuiten met gif het onkruid weg en haffelen alleen wat om nabij de wijnrank. Wij gaan door in de traditie van de familie Iranzo (van Miguel) die al meer dan honderd jaar dit wijnveld puur biologisch beheert. En dat betekent : alles met de hand en nog een dag of drie en de job is "done". 

Ik voel spieren waarvan ik het bestaan nooit heb geweten...... 
De druiven en de wijn zullen dit jaar nog beter smaken. Daarvan ben ik overtuigd.
Op de foto links de twee van de "balates" (muurtjes met stenen uit het land) die ik tussendoor maak.

Daarmee wordt in de toekomst het werken op terrassen makkelijker en spoelt er minder aarde weg.

1 opmerking:

  1. Hallo Jan, Het is niet Haffelen, maar Swaffelen !!!!!!
    Je kunt gerust op die berg je onderbroek laten zakken.

    BeantwoordenVerwijderen