Vijf jaar alweer hebben we veel plezier met de toen nieuw gekochte Nissan X-Trail. Vandaag hebben we er pech mee. Wat heet : vette pech. Tegenover de Unicaja bank kom ik in ons dorp rond het middaguur knarsend tot volledige stilstand. Er lekt olie uit de achteras en er liggen brokstukken op de weg. De auto wil niet meer voor of achteruit. Het is markt, heet en druk. We veroorzaken snel een flinke verkeerschaos. Automonteur Cobos kijkt onder de auto en zegt, dat de grupo trasero (differenciaal achter) kapot is. Er moet iets (een steen) met een harde klap tegen de onderkant zijn geslagen. We rollen de auto naar de taxistandplaats, bellen de verzekering en binnen 20 minuten komt er een grua (takelwagen) aangereden. Op naar de Nissan-werkplaats in Velez-Málaga. Antonio brengt Mike met tassen vol boodschappen naar huis.
Ik vond het al raar, dat de Nissan-receptie mijn telefoontjes niet opnam. In Velez blijkt, dat de Nissan-garage gesloten is. We kunnen naar een Nissan-dealer in Málaga (63 km) of in Motril (50 km). Wat een opties. Er hangt een biljet aan de muur. Om de hoek zitten Nissan-specialisten, Autotalleres Gamar, dat is boffen (!) Daar vertellen ze me, dat de Nissan-dealer failliet is : "es el crisis señor". Ik herken er één van de vaste Nissan-monteurs, dus dat zit wel goed. De schok komt even later als ik de offerte zie. De hele achtergroep (transmissie, het is een 4x4 drive) moet worden vervangen (zegge € 3.710,79 incl. IVA en montage) ! Ik ga akkoord, zodat het onderdeel bij de fabriek in Barcelona besteld kan worden. Duurt ongeveer een week als ik geluk heb, kan ook twee tot drie weken duren.... Montage kan in één dag. We wachten hun telefoontje maar af.
I.v.m. de crisis heeft Velez-Málaga ook haar sneltram (Transvia) naar Torre del Mar onlangs moeten staken. Met twee trage busdiensten kom ik in Nerja, waar ik de komende week weer even klant ben bij Alejandro van autoverhuurbedrijf AutosNerja. In de campo wonen betekent, dat een auto een levensbehoefte is.
De verzekering (Reale) betaalt de grua en de huurauto (pas vanaf dag 7). We gaan in de slag of zo'n onderdeel ook binnen de all-risk-verzekering valt. De spaarrekening krijgt in ieder geval een flinke deuk, zodat we onze reisplannen naar Argentinië maar weer eens voor ons uit moeten schuiven.
Gelukkig zijn we gezond. Je moet er niet aan denken als zoiets niet met 30 km p/u in het dorp, maar met 120 km p/u op de autovia was gebeurd.
Toch is de xtrial behoorlijk groot en stevig, Dan was de klap behoorlijk van die steen? Ik rijd die auto al jaren in NL, maar daar hebben we niet van zulke stenen natuurlijk ;)
BeantwoordenVerwijderen