Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 7 juli 2009

Nou weten we het, het is de oropéndola ...

Rondom ons huis hier genieten we elke dag weer van mooie vogels. Gisteren zelfs een paartje kleine papegaaien (halsbandparkieten) gespot. Het schijnen er trouwens steeds meer te worden. Wellicht omdat de boeren hier elk jaar minder gif spuiten (hoopvol teken) en dat wij steeds meer grotere bomen rond het huis krijgen.
Omdat we in Canada ook zo genoten hebben van de vele vogels op het deck van Jacques en Mar en in de tuin van Ineke en Jan dachten we : dat willen wij ook. Dus hebben we enkele weken geleden bij de Boerenbond in Heesch een lading vogelzaad en een hangvoederbak gekocht en meegenomen naar Spanje. Hoe vogelgek kun je worden.. Alhoewel de meeste vogels hier toch wel insecteneters (!) zijn, proberen we ze met dit kwaliteitszaad te lokken naar de hangvoederbak. Dat hangt momenteel aan de overkapping op de parkeerplaats. Vooralsnog vreten vooral de mieren het zaad op en af en toe proberen mussen tussen de sprinkhanen door onze zaden. Ik hoop echter in de toekomst mooie foto´s te kunnen maken van diverse vogels.

We kunnen trouwens steeds meer vogels herkennen, zo genieten we enorm van een nachtegaal die zich in Penones (het bos naast ons) ophoudt.


Toch vragen we ons al vanaf vorig jaar af wat voor vogel er toch steeds in de avocado-plantage van Antonio bij ons beneden zit. Hij fluit de godganse dag de meest mooie melodietjes en sinds kort zijn er zelfs twee die naar elkaar fluiten. Afgelopen dagen heb ik ´s morgens met de memo functie van mijn mobiele telefoon een paar keer getracht de geluiden op te nemen. Ik dacht, die download ik dan daarna op de pc en mail de bestandjes naar Conny van de Udense vogelwacht. E.e.a. in de overtuiging snel bericht te krijgen met welke fraaie vogel we hier te maken hebben. Maar die geluidsopnamen bleken niet veel waard te zijn. Zelfs vanaf de vroege morgen gaan de cicaden hier enorm te keer, zodat die vogel er bijna niet boven die cicaden uit komt. Als je hier in de zomer voor het eerst aankomt lijkt het net of er 88 gaskranen wijdopen staan, zo´n sissend geluid maken die beesten.En dan gebeurt het. Vanochtend. Twee van die ons onbekende vogels vliegen naar ons huis en gaan in een struik en een boom zitten. Onmiskenbaar aan het geluid zijn het die onbekende gasten. Snel mijn camera gepakt en net voor ze wegvliegen maak ik de foto´s. Met ons vogelboek heb ik binnen een minuut vastgesteld, dat het de WIELEWAAL is, oftwel de `oriolus oriolus` , in het Spaans de `oropéndola` Is ie niet prachtig ? De rest van de dag blijft het volgende liedje uit mijn Lagere Schooltijd door mijn hoofd zingen ... (wie kent het niet ?)

Kom mee naar buiten allemaal,
dan zoeken wij de wielewaal -
en horen wij die muzikant,
dan is zomer weer in 't land!


Dudeldjo klinkt zijn lied,
dudeldjo klinkt zijn lied,
dudeldjo en anders niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten