Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 25 augustus 2009

2009-08-25 Wilde zwijnen gesignaleerd..!

Vanavond tijdens mijn ronde door de boomgaard spreekt buurman Antonio me aan. Of ik het al gehoord had ...? Zowel eergisteren als gisteravond zijn hier in de avond jabalis gesignaleerd. Een jabali is een soort wild zwijn (latijnse naam : Sus Crofa) die vanuit het natuurpark hierachter regelmatig de campo inlopen. Nu gaat het om een flink mannetje van zo´n 200 kilo met enkele jongen. Ze lopen door de avacado-plantages, wijnvelden en richten nog al wat schade aan want ze vreten ook de rubberen waterleidingen door. En daar is Antonio en zijn vrienden niet blij mee. Het jachtseizoen is gesloten, dus ze kunnen niet afgeschoten worden. Antonio gaat valstrikken zetten, die jabalis schijnen een vast pad te hebben. Wie weet hebben we straks zwijn aan het spit. Ik zal in ieder geval de komende avonden goed luisteren en mijn camera paraat hebben. Hierbij een paar plaatjes van die jabalis (weliswaar van internet geplukt). Hopelijk heb ik straks mijn eigen fotoserie.

Enkele weken geleden zagen we er nog één tegen schemering nabij Loma de la Cruz, een flinkerd die snel weer het natuurpark in vluchtte. We hebben ze ook vaker rond ons huis gehad. Vorig jaar winter hoorden we vaak ´s nachts een gesmak en gekraak. Bleek, dat jabalis zich tegoed deden aan de amandelen in de amandelboomgaard achter ons huis. Gelukkig hebben we ons hele terrein afgezet met hekwerk. Ook twee weken geleden hebben we met Margot en Job (tijdens het sterrenkijken bij het zwembad) regelmatig langs de bovenkant van ons hek geluid gehoord van een dier dat daar aan het wroeten was. Kan dus goed een van die jabalis zijn geweest.Die jonkies zien er aaibaar uit. Maar pas op, kom niet dichtbij ze want ergens in de buurt is altijd vader zwijn. En deze zal dat niet leuk vinden en je zeker aanvallen. De meesten hebben behoorlijke slagtanden...! Enkele jaren terug nog is een meisje uit het dorp aangevallen en ernstig gewond toen ze in de baranco liep bij Loma de los Perros (de vallei met dat metershoge suikerriet tussen ons oude huis en dat van de Hobdell´s). Volgens de verhalen wilde ze naar die kleintjes toe....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten