Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 20 januari 2013

Familienaam

Nog steeds heb ik geen complete stamboom van mijn familie. Af en toe neus ik wat op diverse genealogie-websites. Ook weet ik nog steeds niet waar onze naam vandaan komt. Vandaar dat het wel leuk is om via Twitter op een site terecht te komen waar je o.a. kunt zien waar alle Castenmillers in NL wonen. Dat onze naam redelijk uniek is, blijkt wel uit het feit, dat er bij de volkstelling in 1947 slechts 90 naamdragers waren en in 2007 ook nog maar 167. De site waarop je het allemaal kunt zien is deze.
Ook leuk om deze uitleg te lezen waar onze achternaam vandaan komt:


"De enige ontronding bij de verkorte mulder-groep meen ik te hebben gevonden in de familienaam Castenmiller ... Mijn indruk is dat de bakermat van de naam in het westelijk deel van Noordbrabant moet worden gezocht ... De sleutel tot de betekenis van deze naam meen ik te hebben gevonden in het proefschrift van J. Stroop (Molenaarstermen en molengeschiedenis, 1977) ... Hierin komt een overzicht voor van de verschillende termen voor de standerdmolen ... Welnu, één van de woorden om dit type molen aan te duiden is kast of kastmolen. Deze term wordt vooral gebruikt door molenaars in Limburg, maar is ook wel geattesteerd in westelijker streken (in dialektuitspraak van West-Brabant kastemöle). De bewoner van zo een kastemöle kon dan worden aangeduid als de kastemuller, een zeer goede basis voor het ontstaan van de familienaam" [J.M. Verhoeff, 'Molens en mulders in nederlandse familienamen', in: Naamkunde 23 (1991), p 88].
• Caste(n)miller: Ontrond uit D. Kastenmüller `molenaar die maalt voor de Kasten of graanschuur, tiendschuur'. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten