Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 6 januari 2013

Wijzen

Er zijn mensen die al op 27 december de kerstboom aftuigen.. Wij houden vast aan de katholieke traditie, dat de kersttijd duurt tot 6 januari. Dus kerstboom en kerststal blijven staan tot Drie Koningen. In de familie van mijn vader waren er zelfs tantes, die pas op 6 januari de beeldjes van de drie Wijzen uit het Oosten - Caspar, Melchior en Balthasar - bij de kerststal plaatsten !! 
In Spanje wordt el día de los Reyes Magos uitgebreid gevierd. Het is uitgegroeid tot een dag die in het teken van het kind staat. De kinderen krijgen kadootjes (zoals in NL op 5 december). Overal zijn er Cabalgatas de los Reyes (intochten). Gisteren was die in Málaga (bovenstaande foto) met tientallen praalwagens en de tirar de caramelos (rondstrooien van snoepgoed). Bij dit laatste ging het gisteren mis, een jongetje van 6 jaar kwam onder een van de praalwagens en overleed. Heel Andalucía viert feest en rouwt tegelijkertijd. 
Met een prijzengeld van 840 miljoen euro is ook op Drie Koningen El Sorteo de El Niño (de "kinderloterij'). 
Op 21 oktober 2009 maakte ik onderstaande - voor vandaag wel heel toepasselijke - foto in Ouled Driss (bij Tagounite) tijdens onze rondreis door Marokko. Even waanden wij ons toen de Wijzen uit het Oosten.... Wij wensen iedereen : ¡ Feliz Reyes ! 
Het is vandaag gewoon zomers te noemen. Het wordt 22 graden en met de korte broek aan en het zweet op mijn voorhoofd snoei ik op de bancales de parras (de blauwe druiven). De komende week wacht de hele wijngaard op een snoeibeurt, drie dagen werk .......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten