Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

vrijdag 1 februari 2013

Mismanagement

Het zat eraan te komen, een reddingsactie voor de Nederlandse SNS-bank. Vanochtend tijdens mijn ontbijtje is er toch wel even een gevoel van opwinding. Via TV volg ik dan live de persconferentie waarin de minister van financiën meldt, dat de Staat der Nederlanden deze bank per direct heeft onteigend. Na ABNAMRO is SNS dus de tweede bank die is genationaliseerd. ING - destijds overeind gehouden met flinke leningen van de Staat - was en is voor nationalisatie voor NL een paar maten te groot. Voorlopig blijft RABO de enige van de vier banken die nog draait zonder overheidssteun. Misschien dat de coöperatie-gedachte erachter het geheim van het succes is.
"Ook hier bij SNS blijkt weer mismanagement dé oorzaak van het probleem", zegt de MP in zijn wekelijkse persconferentie. Jammer, dat Rutte niet de echte oorzaak noemt.
In de loop van deze ochtend krijg ik mailtjes binnen van pensioenfondsen die mij sinds enige maanden betalen. Vanaf 1 april a.s. zal er worden gekort. Niet veel, maar toch. Na het zien van de Tegenlicht-aflevering (VPRO-TV) van afgelopen maandag - "Gaten in de markt" - geloof ik weer heilig in een nieuw Nederland. Met burgers die wakker worden en in antwoord op de crisis een tegenbeweging ontwikkelen. Het geloof in marktwerking, overheden en het huidige financiële systeem lijkt echt op zijn retour. Morgen op mijn blog meer hierover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten