Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 24 februari 2013

Stilte

Het is vandaag Wereld Yoga Dag. Een goede aanleiding om het dagelijkse Twitter-berichtje van 4positiviteit op mijn blog te zetten.

Er was een eenzame monnik die op een dag bezoek kreeg van enkele mensen. Nieuwsgierig vroegen ze hem wat voor nut het leven in stilte en meditatie had.


De monnik, die net met een emmer water haalde uit een diepe bron, stopte zijn werkzaamheden en zei: "Kijk eens in de bron. Wat zien jullie ?" 
De mensen tuurden naar het water en zeiden: "We zien helemaal niets."

Enige tijd later herhaalde de monnik zijn vraag. "Kijk weer in de bron. Wat zien jullie nu?"
De mensen keken weer en zeiden opgetogen: "We kunnen in de weerspiegeling onszelf zien!"

"Dat is de kracht van de stilte," legde de monnik uit. "Ik was water aan het putten en daarom was het water onrustig. Nu is het rustig en kunnen jullie jezelf zien. De stilte van meditatie zorgt ervoor dat je jezelf kunt zien. Maar blijf nog even hier wachten."

Enige tijd later zei de monnik weer: "Kijk nu nog een keertje in de bron. Wat zien jullie nu?"
De bezoekers tuurden naar de bron en riepen uit: "Nu zien we de stenen op de bodem van de bron!" "Juist," beaamde de monnik, "als je maar lang genoeg wacht en opgaat in stilte en meditatie, kun de de grond van alles aanschouwen."

Vanochtend zoek ik al vroeg op het zonnige voorterras met een kop koffie mijn momentje op. Maar stilte, ho maar. Ik lijk wel in één grote volière te zitten. Voor vogelaars een walhalla. Voor yoga wat minder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten