Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 7 juni 2012

Familyman

Is deze Pruisische soldaat rond 1890 met de achternaam Schreiner een van de voorvaderen van mijn moeder Toos ? Zij is in 2007 op 91-jarige leeftijd overleden en hield zich niet zo bezig met de geschiedenis van haar familie. Ik ben er echter wel benieuwd naar. Hoe hebben de ouders van mijn moeder eigenlijk geleefd ? Eind vijftiger jaren bracht ik op de fiets in het winterse Den Haag zakjes steenkool naar mijn opa, maar ik kan me geen diepgaande gesprekken met hem meer herinneren. Een broer van mijn moeder was luchtmachtofficier en bevriend met Erik Hazelhoff Roelfzema (dé soldaat van Oranje). Zou ik - ook als voormalig luchtmachtofficier - best meer over willen weten. Enzovoorts, enzovoorts. Af en toe zoek ik op internet wat over de Schreiners op. Nu ik door mijn knieoperatie en de regenachtige dagen hier wat aan huis gebonden ben, pak ik die zoektocht maar weer eens op. Via mijn in Australië wonende peetoom - haar enige nog levende broer Peter met wie ik intensief contact heb - krijg ik gisteren wat telefoonnummers van enkele Schreiners. Het zijn leuke telefoongesprekken met 80-plussers. En met resultaat. Er blijkt een uitgebreide stamboom te bestaan. Alweer een behoorlijk aantal jaren geleden in boekvorm samengesteld door de inmiddels overleden Willem en Bob Schreiner (de founder van Schreiner Airways). Ik krijg de toezegging, dat het wordt gescand en mij wordt gemaild. Dat schept verplichtingen. Ik ga er dan mee aan de slag en ga op zoek naar leuke software om e.e.a. in een digitale stamboom te zetten. En natuurlijk te voorzien van de meest actuele gegevens. Het zal daarna voor alle geïnteresseerde Schreiner-familieleden via internet toegankelijk zijn. Ik meld het t.z.t. wel op dit blog.  De exacte namen en geboorte- en overlijdensdata zijn voor mij dan ook een houvast om meer te weten te komen over specifieke leden van deze familie. Je bent een familyman of niet. 
De recente Schreiner-generatie is er wat uiterlijk betreft in vergelijking met de familie van die soldaat op de foto wel op vooruit gegaan ! Leve de evolutie.

2 opmerkingen:

  1. Eric en Marion7 juni 2012 om 21:05

    Jan, er bestaat toch ook een familiewapen van de Schreiners ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ik weleens gezien. Zal ook wel in dat boek staan. Ik hod jullie op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen