Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

vrijdag 8 juni 2012

Stok en steun

Het kan geen toeval zijn. Vandaag bepleit de RVZ (Raad voor de Volksgezondheid) in NL, dat mensen zelf meer moeten investeren om de zorg voor ouderen betaalbaar te houden. Ook vandaag vraagt de Spaanse regering bij de Europese Unie steun voor haar banken.  En ik ? Ik lever vandaag bij Welzorg mijn elleboogkrukken in en koop een verstelbare wandelstok. Ook ik zoek voor de komende tijd nog wat steun en betaal die € 19,95 voor een Airgo Comfort-plus uit eigen zak. 



Nadat ik gisteren voor het eerst sinds de operatie weer eens zonder pauze een Rondje Sloterplas (6 km) heb gelopen met één elleboogkruk was het tijd om afstand van ze te doen. Vandaag loop ik met wandelstok mijn rondje door het park. Ineens moet ik denken aan een gedicht van Joost van den Vondel dat ik in mijn schooltijd uit het hoofd moest leren. Het gaat over de wandelstok van de in 1619 op het Binnenhof onthoofde Johan van Oldenbarnevelt. Het gaat ongeveer als volgt : "myn wensch behoed' u onverkort,
 o stok en stut, die geen verrader,
 maar 's vrydoms stut en Hollants Vader
 gestut hebt op dat wreed schavot;
 toen hy voor't bloedigh zwaert moest knielen,
 veroordeelt, als een Seneka,
 door Neroos haat en ongena,
 tot droefenis der braafste zielen..."etc etc.
Ik realiseer me, dat ik destijds als scholier van het verhaal over die terechtstelling - in opdracht van Maurits van Oranje - behoorlijk onder de indruk was. Alles over deze oprechte van Oldenbarnevelt staat goed beschreven op deze wikipedia-pagina
Goed voorbeeld van hoe machtspolitiek en eerlijkheid elkaar niet verdragen. Zou de huidige jeugd op school nog steeds deze vaderlandse geschiedenis voorgeschoteld krijgen ?  


 

1 opmerking:

  1. Interessant stukje vaderlandse "wandelstok" geschiedenis die niet in ons lespakket zat.

    Het team van luxewandelstokken.nl

    BeantwoordenVerwijderen