Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 5 december 2011

Wie en wat vliegt daar ?

Alhoewel we in Amsterdam op slechts 20 minuten van Schiphol wonen hebben we hier toch nauwelijks geluidsoverlast van startende of landende vliegtuigen. Alleen bij straffe oostenwind - en dat komt in NL niet zo vaak voor - hebben we in Nieuw-West (Osdorp) te maken met vertrekkende toestellen vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan waarvan een aantal dan een bocht naar rechts maken. En op die dagen heeft de familie in Leiderdorp nog al wat toestellen boven hun huis die gaan landen op de Kaagbaan. Van vliegtuigen die gebruik maken van de overige landingsbanen van Schiphol - zoals de Aalsmeerbaan, Oostbaan, Kaagbaan en Buitenveldertbaan - hebben we ongeacht de windrichting helemaal geen last. Toch ben ik altijd geïnteresseerd in "alles wat vliegt", kijk ik regelmatig omhoog en vraag me af waar zo'n toestel naar toe gaat. Pas heb ik een leuke website ontdekt (bedankt Maya). Op http://www.flightradar24.com/  zie je alle vliegtuigen die boven Europa vliegen live op de kaart. Ze zijn allemaal ingetekend in Google Maps en je ziet ze langzaam over de kaart bewegen. Dat het luchtruim van West-Europa een van de druksten ter wereld is, kun je op deze site goed zien. Waar de grootste concentratie van vliegtuigen zit, bevinden zich de belangrijke vliegvelden. Behalve het kijken naar de vliegbewegingen kun je ook allerlei informatie over elke vlucht te zien krijgen. Als je op een vliegtuig klikt, krijg je o.m. informatie over luchvaartmaatschappij, vliegtuigtype, vertrek- en bestemmingsplaats etc. Afgelopen week heb ik de site een paar keer bekeken toen we in ons huis in Spanje zaten en er een vliegtuig over kwam. Ook leuk. Hieronder een schermafdruk. Er is van deze site ook een app voor je iPhone.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten