Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 15 december 2011

Verzamelaar van verboden liefdes

Morgen publiceert de commissie-Deetman na uitvoerig onderzoek over misbruik binnen katholieke instellingen in de vijftiger en zestiger jaren haar rapport. Vandaag wordt al bekend, dat één van haar conclusies zal zijn, dat het verplichte celibaat in de Rooms-Katholieke Kerk het risico op sexueel misbruik wel groter maakt. Maar ook blijkt, dat de aantallen niet afwijken van de misbruikcijfers onder niet-katholieken in Nederland ! Gelukkig. Het leek er door die grote media-aandacht even op, dat ik vrijwel de enige katholieke jongeman in NL was die niet was misbruikt. En dat terwijl ik jaren misdienaar ben geweest, op een jongens-MULO heb gezeten van de Broeders van de congregatie van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria. En ook nog op vrije middagen vaak speelde op het terrein van de kostschool van de Paters der Selesianen Don Bosco in Rijswijk. 

Terwijl buiten regen en storm elkaar afwisselen ben ik - hoe toevallig - net deze dagen helemaal verdiept in De Vliegenvanger, het succesvolle boek van Rik Felderhof. "Houd God voor ogen en je gulp gesloten". Met dit advies wordt de hoofdpersoon in het boek naar een seminarie in Limburg gestuurd. Het is een meeslepend verhaal van een biseksuele romanticus, verzetsheld en minnaar van velen. Voor zijn verboden liefdes wordt hij verbannen uit zijn klooster. Het leven op een seminarie en in een klooster wordt goed beschreven. Het is ook een spannend boek. De trailer waarmee dit boek destijds op TV werd gepromoot deed vermoeden, dat er al een speelfilm met deze titel bestond. Als je die film nu al wilt beleven, moet je echt dit boek lezen. 


Het is interessanter dan het rapport van de commissie-Deetman !   

1 opmerking:

  1. Hoi Jan, op t.v.alles gevolgd, ik heb nog een boek voor je. nr. 21 weet je wat ik mail je daarover, groetjes maya

    BeantwoordenVerwijderen