Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

woensdag 18 april 2012

398 kJ

398kJ (95 Kcal), dat is de gemiddelde energetische waarde van 100 gram verse nispero (mispel). Ze zitten verder barstensvol met vitamine C en zijn goed voor de maag en spijsvertering. We hebben drie van die nispero-bomen. En de eerste hangt nu helemaal vol met deze vruchten. Er zit in 100 gram verse nispero verder nog 21.3 gram koolhydraten en 0,8 gram eiwit. Dus reken maar uit, wat dat allemaal doet met onze gezondheid. Op mijn vraag destijds aan Miguel wanneer ik ze kon plukken, antwoordde hij toen "als ze naranja zijn". Oranje als een sinaasappel. Nou dat zijn er steeds meer. Dus vanaf nu gaat elke dag een paar verse nispero's in de ochtend-vruchtenshake. Eén kleinere nispero-boom hing zo vol met fruit, dat in enkele dagen het blad bruin werd, eraf viel en vervolgens de vruchten een voor een. Blijkt, dat ik bij zo'n kleine boom de eerste jaren het nog groene fruit er al snel af had moeten halen. De bijna kale boom heb ik ontdaan van de laatste vruchten, wat gesnoeid en flink wat hierro (ijzer) gegeven. Nu een week later begint er weer blad aan te groeien. Hopelijk geeft over 2 jaar dit kleine boompje net zoveel mispels als deze op de foto
(foto genomen met mijn iPhone)  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten