Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 16 april 2012

Meer cultuurgrond (1)

In NL woedt momenteel weer eens een hevige discussie over het al of niet gedeeltelijk ontpolderen van de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen. Ik zie een land, dat zich niet houdt aan jarenlang geleden gemaakte afspraken en opdrachten vanuit Brussel. Een land waar nog geen 3 jaar geleden zelfs de toenmalige minister-president (Balkenende) zich persoonlijk met deze zaak ging beziggehouden ! De meest ongeloofwaardige staatssecretaris van NL moet nu een compromisvoorstel ("we laten die polder nu maar voor 1/3 vollopen met water uit de Westerschelde") verdedigen in de Tweede Kamer. Daar zie je dan ineens een gast van de PVV - die vorige week al probeerde Staatsbosbeheer op te heffen door ons stukjes natuur als aandeel te verkopen - voor TV doodleuk verklaren tegen het hele ontpolderingsplan te gaan stemmen. Zijn argument : "met zo'n voedseltekort in de wereld, moet je niet willen dat aardappelakkers onder water worden gezet". Met het aantal ambtenaren en politici dat zich nu met deze zaak bezighoudt, kun je volgens mij al een voetbalstadion vullen van een club uit de Jupiler League. Gelukkig heb ik een groot gevoel voor humor, anders zou ik me serieus gaan afvragen waar het met zo'n land naar toe gaat....
Deze gedachten spelen door mijn hoofd als ik zie hoeveel braakliggend land er hier in Andalucía wordt ontwikkeld voor land- en tuinbouw. Met de enorme werkeloosheid en sterk dalende lonen zijn er steeds meer Spanjaarden die weer gaan boeren en/of hun bedrijf uitbreiden. Ook hier in de vallei is na de stilte van de vertrokken cementmolens steeds vaker een ander geluid hoorbaar. Het zijn de máquinas (shovels) die braakliggende stukken omploegen tot bruikbare land voor de fruitteelt. Het zijn kleine stukjes van 2000 m2 tot lappen van 20.000 m2, uitsluitend gelegen op hellingen. Op het merendeel ervan worden mangobomen geplant. Het gaat met duizenden tegelijk. Die PVV'er in NL hoeft zich geen zorgen te maken over een dreigend voedseltekort.
(foto's genomen met mijn iPhone)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten