Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 17 april 2012

Meer cultuurgrond (2)

Het geronk van een shovel (zie mijn blog van gisteren) was even heel dichtbij. Ook mijn gepensioneerde buurman Antonio heeft grenzend aan zijn avocado-plantage een al jaren braakliggend stuk land van zo'n 2000 m2. De afgelopen dagen heeft hij met de hulp van een kleine shovel het hele stuk omgetoverd tot een mooi stuk landbouwgrond. Er moesten naast het welige struikgewas helaas ook een twintigtal jonge en oudere olijfbomen worden geruimd. Omgezaagd en de gigantische stronken verwijderd. Daarna zijn er op het wel erg steile stuk bancales (terrassen) gemaakt. Vandaag is Antonio begonnen met het planten van zo'n honderd mangobomen. De opbrengst van mango's ligt hoger dan die van avocado's, mango's behoeven minder water dan avocado's en ze kunnen beter tegen deze grond met veel pizarra (grint) erin. Ik wil hem vragen wanneer hij de eerste oogst denkt te kunnen gaan verkopen. Hij is me voor als hij lachend uitrekent, dat hij (over vijf jaar) in de zeventig zal zijn als deze bomen veel fruit gaan leveren. Over het in de jaren daarna plukken van de tot volle wasdom gegroeide bomen heb ik maar niet meer. Alhoewel, in dit klimaat zie je steeds meer tachtigplussers actief bezig in hun boomgaarden en op hun plantages. Dat geeft de burger moed.
(foto's genomen met mijn iPhone)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten