Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 25 maart 2013

Ontwijking

Vandaag in één ruk Het Belastingparadijs uitgelezen (dank Marcel). Het leest als een thriller. Toch is het geen geromantiseerde fictie, maar een weergave van de werkelijkheid anno nu. Vrijwel alle multinationals en grootverdieners op deze wereld gebruiken NL - dat de meeste belastingverdragen met andere landen heeft - als doorvoerhaven voor hun geldstromen. Het gaat om duizenden miljarden euros ! Daardoor wordt er nauwelijks belasting afgedragen. Let op, het is geen belastingontduiking, maar belastingontwijking. En dat is legaal. Vooral de krijtstreepmaffia (zoals de bankiers, fiscalisten, advocaten, notarissen, accountants door de VPRO worden genoemd) aan de Amsterdamse Zuidas verdient hier flink aan. Er zijn maar liefst meer dan 180 trustkantoren met bijna 30.000 vennootschappen in NL gevestigd.
VPRO's Tegenlicht besteedt vanavond in haar documentaire De Tax Free Tour ook aandacht aan de "double Irish with a Dutch sandwich". Tijdens het kijken voel je, dat er iets niet klopt.  

Toch moet ik hier bekennen, dat ook ik nooit een cent vennootschapsbelasting heb betaald. Daarvoor moest ik jaren geleden wel een dure fiscalist inhuren die toen afspraken heeft gemaakt met de Belastingdienst. De truc was simpel. Gewoon een pensioen-BV oprichten en met je werkmaatschappij een fiscale eenheid maken. De pensioen-BV maakt verliezen omdat er pensioen moet worden gereserveerd. Dus er wordt jaren geen belasting betaald. Volstrekt legaal en logisch. 
Voor de Nederlandse belastingdienst ben ik als gepensioneerde met uitsluitend een pensioen-BV waaruit een pensioentje wordt betaald niet belangrijk. Mijn accountant heeft vorige week mijn simpele aangiftes gedaan en that's it. Voor mij is NL geen belastingparadijs, ik betaal gewoon de tarieven. Neen, Spanje daarentegen is voor zijn gepensioneerden fiscaal veel aantrekkelijker. De komende maanden zal ik maar eens wat rekensommetjes laten maken of ik fiscaal resident in Spanje ga worden. Hoezo ontwijken ? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten