Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 30 mei 2013

Kennis

Naast mijn schoolboeken en de populaire jongensboeken, zat ik eind vijftig- en begin zestiger jaren ook vaak te lezen in boeken uit de serie "Universiteit voor zelfstudie", uitgegeven door de Haagse uitgeverij NV Maandblad Succes. Mijn vader had de complete serie via jarenlange maandelijkse betalingen kunnen opbouwen. Voor zijn kinderen. De bijna 30 delen tellende blauwe enceclopedie-achtige boeken sierden zijn boekenkast in de zitkamer. Hij had het mooie streven om na zijn pensioen door het lezen ervan ook zijn kennis vergroten. Helaas heeft hij door ziekte en een te vroege dood er niet veel in kunnen lezen.
Tijdens mijn arbeidzame leventje mijmerde ik weleens over mijn leven als pensionado. Ik zag mezelf hele dagdelen doorbrengen in de mooiste bibliotheken in de stad. Nieuwsgierig en ambitieus als ik ben, op zoek naar kennis. Wat is ervan terecht gekomen. Ja, af en toe bezoek ik nog weleens een fraaie bibliotheek in een museum of kerk, op reis. Of natuurlijk de mooiste bieb van NL (die van Amsterdam). Maar met internet heb ik alle bibliotheken ter wereld op mijn schoot. Wat een voorrecht. Zonder te hoeven reizen, de hulp van een bibliothecaris etc. Als ik me wil verdiepen in een bepaald onderwerp, zit ik zo uren te lezen. En dat komt de laatste tijd best vaak voor. Kennis is macht, kennis maakt gelukkig, kennis moet je delen. Het is allemaal waar, geloof me. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten