Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zaterdag 22 juni 2013

Supermaan

Omdat we hier vrijwel het hele jaar wolkeloze avonden hebben, kunnen we de cycli van de maan goed volgen. Ik heb al eens vaker foto's van een volle maan op dit blog gezet. Heldere plaatjes met een telelens genomen, zoals je die in NL nauwelijks kan maken. Bij volle maan kun je hier in campo alle huizen zien liggen. Buiten 's avonds een boek lezen zonder kunstlicht gaat wat te ver, maar rijden zonder je autolampen aan kan dan makkelijk.
Vanavond is het perigeum. Voor velen misschien een onbekend woord. Maar iedereen kent het fenomeen als supermaan. Eens per jaar komt ie voor. Het is een volle maan die op dat moment in haar elliptische baan rond de aarde het dichtste bij ons staat. Het scheelt ruim 6.300 kilometer, de maan is dan ook 2% groter en 16% helderder dan normaal. Vanavond is zo'n avond. Nog voordat de zon ondergaat is de maan al opgekomen. Na thuiskomst van een twee-urige wandeling in de campo, maak ik rond 21.30 uur deze foto. De supermaan staat dan al hoog boven de Loma de la Cruz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten