Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 21 oktober 2010

Breaking news : de prijzen van de olijven zakken....

Onderstaand bericht lezen we vandaag op internet. Ik ken veel Spanjaarden rondom ons in de campo , wier inkomen toch wel in hoge mate afhankelijk is van de marktwaarde van de olijven. Daarom lees ik zulke berichten met meer dan gewone aandacht. Gelukkig ben ik - als trotse eigenaar van een aantal olijfbomen - (nog !) niet zo afhankelijk van de marktprijzen. In december gaan we ze weer plukken. Gewoon, omdat het een leuke en gezonde vrijetijdsbesteding is. En met de opbrengst ervan hebben we voor de familie weer voor een jaar een mooie kwaliteit ("extra virgin") olijfolie. Ik voel me een bevoorrecht mens.


Crisis onder olijfboeren verwacht

ARCHIDONA - Bijna 22.000 olijfboeren in de provincie Málaga hebben een zwaar seizoen voor de boeg vanwege de lage prijzen die betaald worden voor een kilo olijven.
olijven
© inspanje.nl
Minder dan een maand voor de start van het oogstseizoen voorzien de olijfboeren in de provincie Málaga zware tijden vanwege de voortdurend dalende prijs die per kilo ‘extra virgen’ olijven wordt betaald. Op dit moment levert 1 kilo olijven van die soort 1,92 euro op, in tegenstelling tot de 2,48 euro een jaar geleden. Dat is een daling van 23%.
Belangrijk is dat deze prijs onder de kostprijs ligt, aldus Antonio Luque, president van cooperatie Hojiblanca uit Antequera. Veel bedrijven in de provincie lijden hierdoor verlies. 
Positief is wel dat er volgens calculaties van de sector dit jaar in heel Spanje meer olijfolie dan ooit wordt verkocht, 1.330.000 ton vergeleken met 78.000 ton vorig jaar, een toename van 12%.
Consumptie
Wereldwijd stijgt de consumptie van olijfolie nog steeds. In Málaga is echter berekend dat de oogst vergeleken met vorig jaar minder goed zal zijn: van 78.000 ton in 2009 naar een verwachte 55.000 ton het komende seizoen. De ‘vecería del olivo’ zou hiervan de oorzaak zijn: het gegeven dat de olijvenoogst na een goed jaar altijd een minder jaar kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten