Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

woensdag 20 oktober 2010

Donor, ja of nee !

Het is de week van de donor. Daarom ook op mijn blog even aandacht hiervoor.
Wel of geen donor worden zegt Ja. Dit is de slogan van de nieuwe nationale campagne voor orgaandonatie. De transplantatiecapaciteit is in Nederland voldoende: de bestaande centra kunnen zonder veel problemen de werkzaamheden aan. Er bestaat in Nederland evenwel een schrijnend donorentekort. Op de site van de Nederlandse Transplantatie Stichting lees ik de keiharde cijfers. Per 1 mei j.l. stond op de wachtlijst van transplantabele patiënten 880 wachtenden op een nier, 198 op een long, 191 op een lever etc.

Het is ondertussen algemeen bekend dat er politiek geen draagvlak is om het Nederlandse systeem dusdanig te veranderen dat elementen van het geen-bezwaar-systeem, zoals in België en Oostenrijk van kracht is, hier worden ingevoerd. In Nederland hebben 7,5 miljoen mensen nog geen keuze gemaakt over het donorschap. Zij staan nog niet geregistreerd. Uit onderzoek is gebleken dat 35% van deze groep wel positief zijn over het doneren van hun organen, dit zijn ongeveer 4 miljoen mensen. Met je DiGiD-code kun je op www.jaofnee.nl zien of je je al ooit eens hebt laten registreren. En mocht dat niet zo zijn, dan ben je zo als donor aangemeld. Een rustig gevoel, lijkt me. Je zult maar liggen te wachten op een donor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten