Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 6 november 2012

Gele vogels

We lezen het ene boek na het andere. In één ruk lees ik gisteren het net verschenen boek De Gele Vogels van Kevin C. Powers uit. Ik heb veel oorlogsboeken gelezen, maar deze literaire roman over de oorlog in Irak is buitengewoon en zal zeker hét literaire standaardwerk van de Amerikaanse Arabische oorlogen gaan worden. Zoals Catch-22 dat werd voor de Tweede Wereldoorlog en Im Westen nichts Neues voor de Eerste Wereldoorlog. De Gele Vogels is het verhaal van de jonge soldaat Bartle, voor wie de oorlog in Irak een uitzichtloze leegte is. Het gaat over kameraadschap, dood, verderf en verveling. Nog nooit eerder heb ik de gruwelijkheden van een moderne oorlog zo mooi beschreven zien worden. Vooral de vraag of de overlevenden schuldig zijn aan de dood van de gesneuvelden staat centraal. Een aangrijpende roman die volgens mij straks veel prijzen gaat winnen.  

Tijdens onze wandeling gisteren op de rondweg naar Torrox-Competa langs het natuurpark zien we er ineens heel veel. Grote adelaars die boven de rotsen cirkelen en zich verzamelen voor de oversteek naar Afrika. Een teken dat ook hier de temperaturen gaan dalen ? Het blijft regenachtig en we zien op TV (Canal Sur), dat er in sommige delen van Andalusië weer wateroverlast is. In El Pais staat een verhaal, dat oktober de natste maand ooit gemeten is in Spanje ! Het positieve is wel, dat de embalsas (stuwmeren) vrijwel helemaal vol zijn en dat we dus voor de eerstkomende twee jaar weer voldoende water hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten