Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zaterdag 10 september 2011

Keuringsperikelen

De kentekenregistratie van de toen nieuwe Spaanse Nissan X-trail was op 5 september j.l. alweer 4 jaar oud. En dus moest hij vóór die datum voor de eerste keer worden gekeurd. Met mijn oude Mitsubishi Pajero jeep was ik elk jaar kind aan huis bij de mannen van de Spaanse APK. Heet in Spanje trouwens "ITV" (Inspección Técnica de Vehículos).


Even bellen met het keuringsstation in Algorrobo en binnen enkele dagen kon je er terecht. Tegenwoordig werkt dat via een landelijk 0900-nummer en een internetsite. Maar er is een wachttijd van 3 weken. I.v.m. ons op handen zijnde vertrek naar NL dan maar op goed geluk naar de regionale ITV. Een kwestie van wachten totdat er iemand niet komt opdagen. Binnen een half uur kunnen we aansluiten in één van de vier líneas (lanen) en zijn we aan de beurt. Je blijft tijdens zo'n keuring zelf in de auto zitten en rijdt door de inspectie-laan, terwijl je alle instructies van de medewerker moet opvolgen. Soms via een walkie-talkie. Alles is prima, maar er is één probleem. De trekhaak staat niet op de matricula (kentekenbewijs). Foutje van Nissan, 4 jaar geleden Na enig soebatten lukt het me ter plekke bij de ITV kosteloos de trekhaak op de matricula te krijgen. Dus nog een keer door het keuringsstation voor de verlichtings- en bevestigingscontrole. Een stief kwartiertje later krijgen we de keuringspapieren met de felbegeerde ITV-sticker voor op de voorruit. Tot 2013 zijn we er weer vanaf. Kosten voor het hele gebeuren € 41,50. Vakkundig personeel en uitstekend georganiseerd.
Terug in NL ligt in de brievenbus een oproep van de RDW voor de APK-keuring van de Nederlandse Daihatsu. De afgelopen meer dan 30 jaar heb ik in NL altijd in lease-auto's gereden en nooit enige ervaring met APK hier gehad. Dus op naar een "erkend APK-bedrijf". Toch vreemd, dat de keuringen niet meer worden uitgevoerd door de onafhankelijke keuringsstations zoals vroeger. Het is toch alsof de slager zijn eigen vlees keurt. De lobby van de garagebedrijven (BOVAG) moet in Den Haag destijds toch wel heel machtig zijn geweest. Via internet kom ik voor de meest voordelige APK uit bij de lokale Kwik-Fit. Afspraak maken hoeft niet en op de Daihatsu zit geen trekhaak. Fluitje van een cent dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten