Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zaterdag 3 september 2011

Suikerfeest in Spanje

Eindelijk is voor de moslims de Ramadan afgelopen. Deze dagen wordt door hen in de hele wereld het Suikerfeest gevierd. Via de twitterberichten van mijn wijkagenten uit Amsterdam-Osdorp (Don en Linda) blijf ik op de hoogte van de wijze waarop dat in Nieuw-West gebeurt. Schijnt met 60% moslims in die wijk nog al een impact te hebben. Hier in Spanje wonen echter zo weinig moslims, dat je er nauwelijks iets van merkt. In ons dorp van nauwelijks 2.000 mensen is dat nog geen 2% volgens de gegevens van de gemeente. Door de Moorse invloeden uit het verleden hebben veel Andalusiërs wel een Arabische uitstraling.  Neem nou onze Eduardo (El Señor) van Bar La Alegría del Barrio, op bovenstaande foto. Maar moslim ? Nee, toch niet. Alleen tijdens het Festival Tres Culturas loopt hij en veel vecinos (dorpsgenoten) in de traditionele Arabische kleding. Voor hem en voor ons is het hele jaar Suikerfeest. Para mi un caña por favor. ¡ Salud !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten