Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

woensdag 14 maart 2012

Gratis boeken, nog even.

De uitgevers van boeken snappen het nog steeds niet. Het prijsverschil tussen de gedrukte en digitale boeken blijft te klein. Het is echt oude marketing om te denken, dat je hiermee de nu snel kelderende verkoop van gedrukte boeken op peil kunt houden. De muziekuitgevers hebben - ook door schade en schande wijs geworden - de juiste maatregelen genomen. Vrijwel elk stukje muziek is gelijktijdig met het uitkomen op cd ook te downloaden via de iTunes Store. Omdat de kosten een fractie zijn van wat een cd met hoesje kost, is de download-verkoop gigantisch en kunnen de uitgeverijen de royalties aan de artiesten betalen. Met e-boeken lukt het maar niet in NL. Er zijn nog steeds te weinig titels te downloaden en de prijs is te hoog. Op Pirate Bay zijn inmiddels duizenden boeken gezet, die je gratis kunt downloaden. Elke week komen er tientallen boeken bij. Lenen van e-books via de Openbare Bibliotheek doen we bijna niet meer, de software is niet echt gebruikersvriendelijk. Dus na een tip - gracias Marcel - toch eens gaan rondneuzen op Pirate Bay. Mijn e-book bibliotheek heb ik de afgelopen dagen aardig kunnen uitbreiden. Zolang het nog kan, want van alle kanten wordt het voortbestaan van deze website bedreigd. Ik waande me deze dagen even een beetje Piet Piraat, was tenslotte illegaal bezig. Toch hoop ik, dat de uitgevers snel hun boeken tegen een acceptabele prijs in de iTunes Store zetten. De schrijvers in NL moeten tenslotte ook betaald worden. Ook daarom zal ik in deze Boekenweek zeker nog wel een echte boekenwinkel binnenlopen om een gedrukt exemplaar te kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten