Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 12 maart 2012

Einde aan het dubbel paspoort

In NL is er regelmatig discussie over de dubbele paspoorten en nationaliteiten. Veel mensen maken zich druk over het feit, dat een staatssecretaris of burgemeester twee paspoorten heeft. Deze bestuurders haasten zich dan meestal te melden, dat ze op de eerste plaats Nederlander zijn en dat niet mag worden getwijfeld aan hun loyaliteit. Toch is het een beetje uit de hand gelopen. Op de 16 miljoen inwoners zijn er in NL nu meer dan 1,8 miljoen mensen die een dubbel paspoort hebben. Ruim een miljoen hiervan zijn Nederlanders die ook de Marokkaanse of Turkse nationaliteit hebben. En niets menselijks is hen vreemd. Ze maken gebruik van dát paspoort en van díe nationaliteit op momenten en tijdstippen wanneer dat hen het beste uitkomt. De huidige regering heeft vorige week ingestemd met een wetsvoorstel tot aanscherping van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Straks is bij wet geregeld, dat de uitzonderingen voor het hebben van een dubbele nationaliteit vervallen (behalve als afstand ervan doen niet mogelijk is, zoals bij Grieken en Marokkanen). Als de in NL wonende Marokkanen nu ook bij de geboorte van hun kinderen alleen aangifte doen in Nederland, dan hebben die kinderen alleen de Nederlandse nationaliteit. En lost het probleem zich vanzelf op.
Zelf heb ik de Nederlandse nationaliteit, ben ook in NL fiscaal resident en heb een Nederlands paspoort en identiteitskaart. Maar omdat ik een huis heb in Spanje en daar als extranjero (buitenlander) vaak woon, heb ik ook een Spaans identiteitsbewijs. Dat kon je destijds met je Spaanse fiscale nummer aanvragen. Uit eigen ervaring weet ik, dat het hebben van twee identiteitsbewijzen weleens makkelijk is. Maar er geld mee besparen of verdienen ? Nee, dat kan alleen met twee paspoorten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten