Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 20 maart 2012

Vrijheid van meningsuiting

Vanochtend lees ik in het Algemeen Dagblad het navolgende bericht :
De AVRO heeft gisteren een scène geschrapt uit Neonletters, het programma van Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven. In het fragment namen de acteurs het tegen elkaar op in een bokswedstrijd, verkleed als Allah en God.
Met de scène wilden de makers de frictie tussen de wereldgodsdiensten laten zien. De AVRO zegt dat de scène is verwijderd 'na lang beraad'. Bij monde van Dennis van de Ven lieten de makers weten zich in het besluit te kunnen vinden.
De AVRO nam het besluit omdat de omroep 'geen kijkers wil kwetsen'. De omroep achtte de scène 'niet grappig genoeg voor al het stof dat het mogelijk zou doen opwaaien'.



Gelukkig heb ik een dikke huid en ben fervent verdediger van het recht op vrije meningsuiting. Anders zou ik me als voormalig katholiek de afgelopen jaren heel wat keren gekwetst hebben gevoeld door TV-uitzendingen waarin katholieken respectloos belachelijk werden gemaakt. Toch vreemd, dat een liberale omroep als de AVRO nu censuur toepast. Angst voor moslims of voor de SGP ? Ik ruik spruitjeslucht. Hoe verfrissend is dan onderstaande foto uit de USA.
Die hele God-Allah discussie doet me trouwens ook terugdenken aan een goeie grap uit de allereerste voorstelling van de Marokkaans Nederlandse cabaretier Najib Amhali. "De Marokkaan komt aan bij een enorme deur. Achter de deur staat een hele grote man. "Dag mijn zoon," zegt de man, "ik ben God. Kom binnen." De Marokkaan ontploft bijna. "Is het nou nóg niet duidelijk ? Ik wil naar Allah !" "Ja ja," zegt God. "Kom eerst even binnen." Hij wenkt naar achteren : "Allah, twee kopjes koffie alsjeblieft." De zaal, die oververtegenwoordigd was door Marokkanen en overige moslims, lag plat. De carrière van Najib was begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten