Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 21 juli 2013

Dieven

Regelmatig loop ik beneden langs de tomatenplanten om ze te dieven. In de oksels van de uitlopers ontstaan namelijk vrijwel altijd nieuwe uitgroeisels. Om te voorkomen dat daar de energie van de plant heen gaat, dienen deze zo vroeg mogelijk te worden verwijderd. De plant groeit dan hoger en sterker en de tomaten worden groter en smaakvoller. Eind vijftiger jaren - ik zat nog op de ULO in het centrum van Den Haag - verdiende ik in het voorjaar al een zakcentje bij in een tomatenkas. Voor schooltijd fietste ik dan naar Wateringen om er twee uurtjes tomaten te plukken. Daar heb ik het dieven geleerd. 
Na het dieven (of plukken) - als ik weer de berg op naar huis loop - ruik ik nog heel lang die sterke geur van mijn groen gekleurde vingers. Mijn reukzin doet meer. Het opent blijkbaar een klepje in mijn geheugen. Ik herinner me ineens veel details van die jonge tomatenplukker. De namen van de kweker en mijn collega-plukkers, de muziek die door de kassen schetterde. Zelfs mijn type fiets ! 
Op internet lees ik net, dat je tegenwoordig bij de meeste verfijnde tomatenrassen niet meer hoeft te dieven. Jammer. De huidige scholieren moeten veel missen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten