Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

vrijdag 19 juli 2013

Tevreden over mijn vaten

Nee, geen bericht over bloedvaten vandaag. Maar over wijnvaten ! Toen we vorig jaar zelf onze wijn wilden maken, installeerden we al een wijnvat van 128 liter in ons huis. Lees het hier en hier nog maar eens terug. In het vat zat echter geen kraantje. De afgelopen maanden was het daarom wel steeds een gedoe om via een overheveltechniek flessen voor direct gebruik (of cadeau) af te vullen. Met een rubberen slangetje via de ingang bovenin het vat zoog ik dan de wijn op. Tot een hoogte dat ie zelf de fles in liep. Bij dat zuigen kreeg ik steeds al enkele flinke slokken binnen...! Naast een kraantje ontbeerden we eigenlijk ook nog een klein vaatje van circa 20 liter, voor in de woonkeuken.
Reden genoeg om vandaag naar Montilla te rijden, in het centrum van de driehoek Granada-Málaga-Sevilla. Hier komen niet alleen de beste solera-wijnen (sherry) zoals de Amontillado vandaan. Ook de beste tonelerias zijn er gevestigd. Er is nog een beperkt aantal kuipers, die handmatig wijnvaten maken van door henzelf geïmporteerd Amerikaanse eiken. 
Bij Antonio Hidalgo krijgen we uitgebreide uitleg en rondleiding. We vertrekken met een kraantje en een vaatje (met kraantje) voor in de keuken. Ook maken we kennis met een van de fruitigste en zachtste witte wijnen die we tot nu toe hebben leren kennen. De Viñaverde, ook geproduceerd in Montilla. Er gaan wat flessen mee richting Casa Domingo. Morgen zal ik op deze blog nog wat foto's zetten die gemaakt zijn tijdens onze wandeling door het stadje. Oh ja, in de keuken is het sinds vandaag nog leuker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten