Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 21 november 2010

Argentijnse toestanden

Enkele jaren geleden is naast ons op de berg de bouw gestart van een klein vakantiehuisje. Toen hebben we al kennis gemaakt met de eigenaren. Een stel uit Madrid, graphic designer en meubelontwerper Sergio (Argentijn) en zijn vrouw, de Engelse kunstenares Helen. 
De voltooïng van het huis is echt een meerjarenproject. Vorige week is Sergio uit Madrid komen rijden met een busje met huisraad en gereedschap. Hele dagen is hij bezig met het enigszins bewoonbaar maken van het huis.

Gisteren is er even een pauze en nemen Sergio en ik wat tijd voor een goed gesprek. Over zijn werk als grafisch ontwerper en zijn vertrek uit Argentinië. Terwijl we een fles Rioja soldaat maken, zittend in de namiddagzon, hoor ik uit eerste hand ook zijn ervaringen met de financiële crisis van 2001 in Argentinië. Het kon niet uitblijven, want deze tangodansers drukten eind jaren tachtig giga veel pesos bij om de economie te stimuleren. Gevolg was een jaarlijkse inflatie van tussen de 250 en 700 % (in 1990 zelfs even 3000 % !). De peso werd toen losgekoppeld van de US-dollar, waardoor het geld nog minder waard werd. De regering gaf opdracht aan de banken om de spaartegoeden twee jaar te bevriezen. Niemand kon toen meer aan zijn eigen geld komen, dat nog steeds elke dag minder waard werd. Ik kan me de TV-beelden van toen nog goed herinneren. Jaren later bleek, dat voor de meeste Argentijnen het spaargeld vrijwel geheel was verdampt. Met een lening van het IMF werd het banksysteem wat gestabiliseerd en na 10 jaar kruipt Argentinië langzaam uit het dal.
Ik luister met belangstelling naar de analyse van Sergio die een overeenkomst ziet met de huidige crisis. Zijn theorie, dat banken machtiger zijn dan regeringen kan ik redelijk volgen. Wat in Argentinië is gebeurd, kan volgens hem ook in Europa plaatsvinden. 
De overheid kan met de banken je geld afnemen (bevriezen van spaartegoeden), maar nooit onroerend goed. Sergio’s theorie is dus : stop je spaargeld in stenen (huizen), goud en andere edelmetalen. Kun je later altijd nog verkopen. 
Vandaag lees ik dat Ierland wordt geholpen met 100 miljard euro (iemand enig idee hoeveel geld dat is) ! Hopelijk houden we hiermee de euro weer even in stand en krijgen we hier geen Argentijnse toestanden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten