Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 23 november 2010

Woestijnen worden weer bossen

Het valt niet mee om hier in Andalucía iets te laten groeien. Het is niet zozeer de grond, die is vruchtbaar genoeg. De zon schijnt hier 300 dagen per jaar, dus dat zit ook wel goed. Het ontbreken van genoeg hemelwater (regen) zorgt ervoor, dat er vrij weinig vanzelf groeit. Op cactussen, palmitas etc dan uitgezonderd. Je hebt pas succes als je voldoende irrigeert. Dus zijn wij (en al die boeren hier) nog al druk met het aanleggen en onderhouden (repareren) van waterleidingen op het land. Het instellen van de waterklokjes etc.
De afgelopen week wordt regelmatig regen voorspeld, maar er zijn tot nu toe maar een paar druppels gevallen. Dus de klokjes op de waterleidingen staan nog op 1x per 3 dagen. 
Via een weblog van twee Wageningse landbouwingenieurs die hier in Extremadura wonen, kom ik toevallig op de website Groasis, let's green the world!. Ik word helemaal enthousiast van de Groasis Waterboxx, een Nederlandse uitvinding. Hiermee kun je werkelijk jonge bomen aanplanten in woestijnen en andere dorre en droge gebieden. Het korte animatie filmpje op die site laat zien hoe het werkt. Stuur het door aan je vrienden !
De jonge druiven moeten het eerste jaar voldoende water krijgen (eens per week een flinke hoeveelheid), voordat ze “droog” kunnen staan. Wellicht ga ik komend voorjaar die waterboxx voor mijn nieuwe druivenstokken gebruiken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten