Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 25 november 2010

Zinloos geweld.....

Zoals iedereen wel weet heeft er in Spanje eeuwenlang een echte macho-cultuur geheerst. Een van de gevolgen daarvan is het geweld tussen de sexen. En dan met name het geweld tegen vrouwen. De jonge, goed opgeleide generatie is behoorlijk geëmancipeerd, maar dit soort geweld komt in dit land toch nog veel voor. Het Ministerio De Sanidad, Política Social E Igualidad probeert er met o.a. TV-spotjes wat aan te doen. Ook is er een landelijk telefoonnummer (016) waar mishandelde vrouwen zich kunnen melden. Deze week is er op de basisschool hier een project waarbij 
kinderen van alle klassen bezig zijn met dit vraagstuk. "No a la violencia de género".








Als ik de entree van het schoolgebouw zo bekijk, moet ik denken aan die rare discussie in NL over het hijsen van de nationale driekleur op de schoolpleinen. Het voorstel om dit te doen is afgewezen. Het zou nationalistische gevoelens aanwakkeren ! Hier hangt gewoon de Europese, Spaanse en Andalusische vlag naast elkaar. En zo hoort het ook. Kinderen groeien hier op met een trots op hun land (en Europa !). 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten