Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

vrijdag 14 oktober 2011

Brandgevaar geweken

Alhoewel de zomer hier nog niet helemaal afgelopen lijkt te zijn en er sinds mei j.l. nauwelijks enige regen van betekenis is gevallen, zijn we hier wat branden betreft dit jaar goed doorgekomen. Los van wat kleine snel gebluste brandjes dan. De grootste bosbrand dit jaar in onze provincie was die rond Mijas vorige maand, waar ruim 400 hectare verloren ging. 
Vanaf 1 november a.s. mag er in de campo weer vuur worden gestookt. Daarom ga ik vandaag even langs de Ayuntamiento (gemeentehuis) voor mijn jaarlijkse Autoración laborales con uso de fuego en influencia forestal. Kortgezegd : mijn stookvergunning. Er liggen sinds begin mei het stookverbod is ingegaan op ons land verspreid enkele grote bergen tuinafval en snoeihout die ik wil gaan verbranden. De vergunning wordt afgegeven door de Consejería de Medio Ambiente (Milieudienst) van de provincie Málaga. Met deze vergunning mag alleen ik en alleen op het beschreven stuk grond van 1 november tot 1 mei residuos (afval) verbranden. Het is allemaal behoorlijk stringent geregeld omdat we hier tegen een kurkdroog natuurpark aan zitten en grenzen aan Los Peñones. Dit laatste is een loma (heuvelrug) in de campo van tientallen hectares met uitsluitend droge pinos (naaldbomen) 
De eigenaar van het grootste deel van Peñones is ene meneer Peek, Nederlander en telg uit het voormalige kledingconcern Peek & Cloppenburg. Hij heeft al jaren plannen om zijn grond voor rural tourism te ontwikkelen. Hij wil flink wat bomen kappen om op die vrije stukjes grond een aantal vakantiehuizen te bouwen. Meerdere keren is zijn vergunningaanvraag afgewezen. Wij zijn daar niet rouwig om. 
Onze buurman Antonio - die iedereen in de campo en dus ook deze meneer persoonlijk lijkt te kennen -  zegt ons gisteren, dat we echt niet bang hoeven te zijn, dat er brand ontstaat in Los Peñones. Als die meneer Peek nou een Spanjaard was geweest wiens vergunningaanvraag was afgewezen, had er daar zomaar een bosbrand kunnen ontstaan ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten