Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zaterdag 6 oktober 2012

Boodschappen

De meest nabij ons appartement gelegen winkels liggen op loopafstand aan de Osdorper Ban. Als we daar vanochtend wat boodschappen lopen te doen, worden we staande gehouden door een TV-ploeg van AT5. "Wat we vinden van het tentenkamp een straat verder ?" Nou daar hebben wij wel een duidelijke mening over. Vanavond en morgen maar eens kijken of we überhaupt in de uitzending zitten. Wellicht snijden ze mijn boodschap er wel uit.
Sinds een paar dagen heeft een aantal uitgeprocedeerde asielzoekers een tentenkamp ingericht. Zo'n veertig Somaliërs, Soedanezen en Ethiopiërs bivakkeren op de speelplaats van een leegstaande school in Osdorp. Ze krijgen geen asiel, maar zelf zeggen ze dat het hun geboortelanden te gevaarlijk is om naar terug te keren. Een aantal omwonenden hebben dekens, kleding en wat voedsel gebracht en de gemeente heeft een paar wc's geplaatst. Vanochtend zagen we het allemaal met eigen ogen. Er hangt een spandoek, dus heeft het kamp de status van "demonstratie" en in NL mogen demonstranten op basis van een recente uitspraak van de rechter (Occupy-arrest) een tent opzetten en er bivakkeren ! De gemeente kan dus niets doen... Mijn boodschap vanochtend was duidelijk : ontruimen en deze illegalen snel het land uitzetten.
Heel spijtig voor hen, dat ze hier niet mogen blijven en nog vervelender dat ze hun laatste dagen in NL in een armetierig tentenkamp moeten zitten. Maar dat laatste was hun keuze. 

Later in de avond zien we op de televisie inderdaad slechts een deel van mijn straatinterview terug op AT5. 
Met slechts dat deel van mijn boodschap dat paste in het beeld wat men wilde uitzenden. 
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten