Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 16 oktober 2012

Tapones

Gisteravond zag ik bij de afvalcontainers in het dorp een paar grote plastic flessen hangen. Daarbij een briefje, dat het om een inzameling gaat van tapones (plastic doppen van flessen, potjes etc). Verdere scheiding van afval ? De inhoud wordt echter apart opgehaald en de opbrengst gaat naar een goed doel. Het is een van de vele inzameling-acties voor Pablo, de jongste zoon van dorpsgenote Yolanda Ruiz Gonzalez. Hij heeft sinds zijn geboorte paralisis celebralis (soort hersenverlamming). Zijn levenskwaliteit kan met een behandeling volgens de Scotson-methode aanzienlijk worden verbeterd. Zijn moeder kan de kosten voor deze behandeling die in de UK moet plaatsvinden niet opbrengen. Het hele dorp is dus sinds enkele maanden met allerlei acties actief om geld in te zamelen. Er zijn collecties, veilingen en nu dus ook die inzameling van doppen. 

Op hun speciale Facebook-pagina lees ik, dat enkele dagen geleden 360 kg doppen € 72,= opbracht. Inmiddels worden de doppen ook al in veel plaatsen buiten Frigiliana ingezameld en zijn tientallen vrijwilligers in de weer. We gaan over twee weken naar weer een veiling en dragen intussen ons steentje bij door keurig de plastic doppen te scheiden. Ik moet een beetje denken aan de vijftiger jaren toen we thuis de zilveren doppen van de glazen melkflessen inzamelden en op school inleverden. Voor de missie van de paters in Afrika. Oude tijden herleven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten