Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

woensdag 3 oktober 2012

Zeven

De regenboog heeft 7 kleuren. Het Onze Vader bestaat uit 7 beden. Na 7 dagen liet Noach de duif van zijn ark vliegen. 7 staat in de bijbel voor volheid en volmaaktheid. In het sprookje sneeuwwitje zijn er 7 dwergen. De wolf en de 7 geitjes. De 7 raven. In de hindoestaanse traditie heeft de zon 7 stralen. In de islam symboliseert het getal 7 perfectie. E zijn volgens moslims 7 hemelen, aardes, zeeën en hellen, en 7 deuren naar het paradijs. Pelgrims lopen 7 keer rond de heilige Kaäba in Mekka. De 7 planeten die in de oudheid al bekend waren : zon en maan, Mars , Mercurius, Jupiter, Venus en Saturnus. De 7 dagen van de week zijn in veel talen genoemd naar deze planeten. In het hoofdstuk Genesis in de bijbel staat beschreven dat God tijdens de schepping op de 7e dag uitrustte. In diezelfde bijbel staan 7 hoofdzonden en 7 deugden, 7 magere en 7 vette jaren, 7 plagen en 7 engelen. Er zijn 7 chakra's en de katholieke kerk kent 7 sacramenten. In de antroposofie wordt het leven in fases van 7 jaren ingedeeld
Waarom nou al die 7-weetjes ? Vandaag wordt kleinzoon Niel 7 jaar. Als ik hem feliciteer, vertel ik hem dat 7 een geluksgetal is. Op zijn vraag "waarom is dat ?", ben ik even het antwoord schuldig. Als we ter plekke wat googlen en hij die weetjes leest, vindt hij die leeftijd ineens wel heel interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten