Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 4 januari 2011

Brand bij de buren !

Sirenes horen we hier wel vaker op een dag. Maar ineens zoveel en zo vlakbij ? Vanuit onze slaapkamer zien we mensen en veel kinderen met grote blauwe plastic zakken onder begleiding van veel politiemensen van de naast ons gelegen flat lopen naar de school aan de overkant.

Buiten - ik moet toch boodschappen doen - zie ik nog net dat een takelwagen van de brandweer een huilende vrouw uit de eerste etage naar beneden haalt. Uit het lichtgekleurde flatgebouw dat naast ons staat. Nog meer afzettingen, nog meer brandweer, politie en ambulances. 
Brandweermannen met persluchtmaskers gaan het gebouw binnen. Er komt rook uit de eerste etage. Ineens is er ook een helikopter die maar blijft rondcirkelen boven ons. Er staan nu zo'n 10 wagens van de brandweer, tegen de 20 politieauto's en vijf ambulances. Het aantal hulpverleners is binnen enkele minuten gegroeid tot wel zo'n honderd man.
Alle bewoners van die flat zijn gesommeerd hun huis te verlaten. Het is druk en we moeten allemaal op de Allendelaan gaan staan, die is afgezet voor het doorgaande verkeer. Een nuchtere Amsterdamse legt me uit, dat er waarschijnlijk brand is ontstaan bij de accu's en verlengkabels naar een scootmobiel. Blijkt, dat er vorig jaar ook al zo'n brandje was geweest. Invalide mensen zetten hun scootmobiel in een gemeenschappelijke hal, compleet met oplaad-accu's !
Natuurlijk wordt met veel materieel uitgerukt als er rookmelders afgaan in een wooncomplex met een kinderdagverblijf, dagopvang van ouderen etc. En natuurlijk dat er wordt geëvacueerd. Maar op het eerste gezicht leek het wel alsof er een veel meer aan de hand was. Er is toch vandaag alleen maar een terreurdreiging voor koptische kerken ? 
De schade valt mee, die geredde mevrouw is met twee andere bewoners met ademshalingsklachten afgevoerd naar het ziekenhuis, haar kuchende hond naar een dierenkliniek. Ik zie twee kooien staan met parkieten, helaas zij liggen op hun rug en hebben het dus niet gered.


Als ik bepakt met boodschappen terug in ons appartement kom, lees ik toch nog maar eens aandachtig het brandweervoorschrift dat in onze entreehal hangt.


Mike maakt een wat langer rondje in het bos en gaat - zoef - met meer dan 3 km per uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten