Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 23 januari 2011

Muziek en literatuur niet langer “op de plank”.

Het is ineens een stuk frisser geworden hier. Veel bewolking en de temperaturen zijn gezakt naar rond de 10 graden. Tijdens het werken op de wijngaard moet ik zelfs een jack aan. Antonio besproeit ook onze mangobomen met een "leche" die ze beschermt tegen de felle koude wind. Op de hoogste berg hier vlakbij, de Maroma met een hoogte van 2.080 meter, ligt weer sneeuw ! De houtkachel brandt ook overdag. Wel lekker om dan binnen te genieten van muziek of een goed boek te lezen. 
De verhuizing in september was de aanleiding om afstand te doen van de cd-kasten hier en in NL, compleet met inhoud. Goed om te horen, dat we er veel mensen blij mee hebben gemaakt. Mijn hele fonotheek (muziekbibliotheek) beheer ik immers nu digitaal in i-Tunes. Op de laptop, op mijn i-Phone etc. Met de muzieksite van Spotify hoef je trouwens helemaal niet meer je eigen muziekbibliotheek te beheren. Voor enkele euro’s per maand heb je alle ooit gemaakte muziek tot je beschikking. 
Sinds eind december hebben we (nou eigenlijk Mike, het was haar verjaardagscadeau) een E-bookreader. Voor de kenners : de Sony PRS-600. En ja, we zijn helemaal om. Het leest prima, overal waar en wanneer je maar wilt. Op dat platte stuk techniek is er ruimte voor duizenden boeken. Voor ons als regelmatig vliegende pendelaars tussen Spanje en NL  moeten we altijd op het gewicht van onze handbagage letten. Het gewicht van de boeken in die bagage nekten ons steeds vaker. Dat is nu met die E-bookreader definitief voorbij. Het lenen van e-books van de Openbare Bibliotheek gaat trouwens ook prima. Ze moeten daar nog wel een meer gebruiksvriendelijke zoekfunktie bouwen. In ieder geval download je het te lenen boek op de laptop en zet het over op de reader. Daar blijft het dan een aantal weken staan.
Of we nu binnenkort ook alle boekenkasten met de papieren boeken de deur uit doen, weet ik zo net nog niet. Met papieren boeken heb ik toch altijd iets gehad. En, er zitten unieke exemplaren tussen.
Leve het digitale tijdperk. Alhoewel. In het verleden had je bij de aanblik op iemands muziek- en/of boekencollectie gelijk een beeld van zo’n persoon. Nu steeds meer mensen niet langer meer hun collectie fysiek “op de plank” hebben, is dat lastiger geworden.

2 opmerkingen:

  1. Nou Jan, ik vind een boekenkast vol met boeken een prettige aanblik, en de geur van papier heerlijk! Mike nu het boek Sonnyboy is verfilmd ( prachtig boek ) wil ik het als je het nog niet hebt gelezen van de week wel meenemen...kun je je boekreader laten liggen ! Groetjes Maya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb juist nu weer een draaitafel gekocht leuk die oude lp's weer eens draaien. grt peter

    BeantwoordenVerwijderen