Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 31 januari 2011

De ramas van de druiven

De afgelopen week heb ik de druiven gesnoeid. Na afloop heb ik Miguel nog even laten controleren of ik het goed had gedaan. Alle "ramas" (gesnoeide takken) heb ik van de helling verwijderd en dus liggen er weer grote bergen om te verbranden. De zuinige boertjes hier gebruiken nog steeds die ramas om te stoken. Met hun "mulas" (muilezels) wordt e.e.a. naar huis getransporteerd. 
Eigenlijk een prima idee, ik ga ze dit jaar ook maar niet als stapel verbranden. De komende tijd hebben we genoeg aanmaakhout voor de houtkachel. Je kan in deze tijd niet zuinig genoeg zijn. Eerst troubles in Tunesië, nu in Egypte en wie weet straks in Jordanië en Saoedie-Arabië. Als dat maar geen nog hogere gas- en olieprijzen gaat opleveren en autoloze zondagen.


Nu alles is gesnoeid, begin ik vandaag met het omhaffelen (soort omspitten) van het wijnveld. "Poco a poco", elke dag een stukkie. Ook ben ik tussendoor bezig met het bouwen van extra "balates", muurtjes van "piedras" (stenen) die ik op het land tegenkom. Zodat er weer meer terrassen ontstaan. Het is na enkele dagen bewolking en wat regenbuien vandaag weer strak blauw. Wel een koude wind, het is maar 11 graden.  


Mike loopt steeds beter, in huis zelfs zonder krukken. Een wandeling (met krukken) gisteren langs het strand van 20 minuten haalt ze al. En dat met een gewone loopsneltijd van 6 tot 7 km per uur. Ze heeft nog wel veel spierpijnen.

1 opmerking:

  1. Hello Jan en Mike,

    ja, wat leuk dat wij dit allemaal kunneen volgen wat jullie daar allemaal doen in Frigiliane.
    Wij zijn blij te zien dat Mike het wel doet met haar herstel.
    Zo, dus de zuidelingen zijn dus wel erg godsdienstig ? Toch wel leuk die folklore.
    Lots of Van Ans en mijzelf en tot ons volgend babbeltje, a.s. Dinsdag 10 uur jullie time.

    BeantwoordenVerwijderen