Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 8 maart 2011

De tering of de dood ?

“Krijg de tering, man !” Van zo’n uitroep in een aso-wijk in Den Haag kijkt bijna niemand meer van op. Dit soort verwensingen kennen we al tientallen jaren en we zijn er blijkbaar aan gewend.
“Als jij dit niet regelt, ga ik je doodmaken, man !” Dat klinkt toch wel anders. Ik hoor het een dezer dagen naast me in de KPN-winkel in Osdorp. Een Marokkaanse jongen is heel boos en wil zijn kapotte telefoon ruilen voor een nieuwe. Hij krijgt geen nieuwe, gooit met een aantal Arabische kreten het toestel hard op de vloer en loopt de winkel uit. Naar buiten, waar zijn vriendjes staan te wachten.
De KPN-man ruimt de rotzooi op, roept “volgende” en gaat door met het helpen van een nieuwe klant. De aanwezigheid van de Turkse bodybuilder in grijs pak met glimmende V-speld op zijn revers en een oortje in, zal dit wel mogelijk maken. Er volgt zeker geen politie-aangifte van die doodsbedreiging. Bij mij komt zo’n uitroep nog steeds hard aan. Maar aan dit soort uitlatingen schijnt men hier in Amsterdam gewend te zijn geraakt. 
De TV-beelden uit Libië bewijzen het. Het is een taalgebruik dat hoort bij de Noordafrikaanse cultuur. En trouwens, wat is erger “de tering” of “de dood” ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten