Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 3 maart 2011

Even terug in de Gouden Eeuw

Mike is weer flink aan het schilderen geslagen. Eén van de moeilijkste facetten van het aquarellen is het maken van portretten. Behalve dat we weer eens wat cultuur willen gaan snuiven vandaag, bekijkt ze met meer dan gewone interesse de portretten van Rembrandt, Vermeer etc. Voor mij is het de eerste keer nadat de verbouwing is gestart, dat ik weer eens in het Rijksmuseum ben. Er is een kleine maar fraaie expositieruimte; het hele vernieuwde museum zal in 2013 worden heropend. De meeste schilderijen die er hangen zijn van de wereldberoemde meesters uit de Gouden Eeuw.
Dwalend door dat museum realiseer ik me weer eens, wat een wereldmacht Nederland toen in de 17e eeuw was. Na ons te hebben vrijgevochten van het Spaanse gezag werden we een toen moderne Republiek (van de Zeven Verenigde Provinciën). Als internationale grootmacht hadden we de Portugese en de Engelse vloot verslagen en veel van hun koloniën ingenomen. Met de VOC en de WIC ging naast Middelburg met name door de handel Amsterdam in de wereldeconomie een belangrijke rol spelen. We hadden een technologische voorsprong op de rest van de wereld. Er was een enorme tolerantie, alhoewel enigszins opportunistisch (i.v.m. de internationale handel). En een schilderkunst die tot vandaag de dag in de hele wereld vermaard is. Wat een voorrecht is het toch om op 50 cm afstand van die wereldberoemde doeken te kunnen staan.
Interessant ook om je te realiseren, dat er toen in de 17e eeuw echt sprake was van een "maakbare samenleving". Alhoewel, in de 20e eeuw kon het ook nog als je kijkt naar Singapore en China. Werk aan de winkel, Mark ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten