Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 23 januari 2012

Lagere lonen en meer belasting betalen.

Elk jaar krijg ik in de zomer mijn gewone IBI-aanslag (de onroerend goed belasting, gebaseerd op de WOZ-waarde van Casa Domingo, ik schreef er hier al eerder over). 

Maar nu krijg ik ook telkens in november een aanslag voor IBI Rustica. Alhoewel die slechts € 10,20 bedraagt vandaag eindelijk maar eens de Ayuntamiento (gemeentehuis) binnengestapt voor uitleg. De sympathieke Engelsman Kevin 




Wright bemant daar het Departamento de extranjeros. Een extra service voor buitenlanders die hier ruim 35% van de bevolking uitmaken. Met hem naar de chica van de afdeling belastingen. Het wordt al snel een gesprek over de bezuinigingsmaatregelen bij de gemeente. De gemeente ontvangt minder vanuit Málaga en Madrid en hun takenpakket neemt toe. Gelukkig is Frigiliana een financieel gezonde gemeente. Toch zijn ook de ambtenaren hier in juli 2010 en 2011 telkens met 5% op hun salaris gekort. Waarschijnlijk valt er niet meer te korten, want vanaf 1 januari j.l. moet elke gemeente-ambtenaar met behoud van het huidige loon 2,5 uur per week langer werken. Tsja, dat werkt allemaal niet erg motiverend. Mijn inbreng - dat ze in elk geval nog een baan hebben en ik de gemeente jaarlijks steun met mijn IBI die de afgelopen jaren telkens met bijna 10% wordt verhoogd - zorgt voor wat steun. Na afloop van het gesprek blijft die € 10,20 voor de IBI Rustica wel overeind.


Het is vandaag fris (12 graden), wel heerlijke droge lucht en volop zon. We werken verder ons lijstje af (boodschappen, gastanken vervangen, kapper, bank en een flinke wandeling langs het strand bij El Playazo). Morgen wacht het werk op het land weer. Het onkruid op de bancales (terrassen) met de fruitbomen moet nodig worden verwijderd.

1 opmerking:

  1. Ach nu weten ze daar ook eens dat de rest van Europa op overheids functies never nooit om 14 uur naar huis gaat! En zo worden de europeesche werktijden aangemeten in het land van Siesta en Paella!
    Encarna is ook niet meer om 14 uur thuis! Ze hebben er jarenlang van geprofiteerd en nu weten ze ook is waarom Duitsland het beloofde land is! Er wordt namelijk ECHT gewerkt ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen