Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 7 juni 2011

Prima Hollandse produkten

Ben ik even blij, dat ik dezer dagen in NL ben. Vandaag is de eerste dag, dat de Hollandse Nieuwe van 2011 wordt verkocht.  Op internet lezen we, dat de verwachtingen voor het nieuwe haringseizoen dit jaar hooggespannen zijn. Een zonnig voorjaar zorgde immers voor veel plankton in het water, waardoor de haringen zich rond en vet hebben kunnen eten. Ze worden overigens ver buiten onze wateren gevangen en er blijken nog maar twee Nederlandse visserssschepen bezig te zijn met de vangst. De Noren schijnen deze visvangst vrijwel helemaal te hebben overgenomen. Toch blijven we het "Hollandse Nieuwe" noemen !
Tijdens het shoppen op de weekmarkt van Osdorp testen we vandaag als echte keurmeesters de nieuwe haring uit. Resultaat : hij is inderdaad geweldig, heerlijk mals en zilt. Een Hollandse delicatesse, en met de goede vetten !

Bij onze biologische groenteman ("ik kweek mijn groentes niet voor de kleur, maar voor de smaak") verbazen we ons weer over zijn gevarieerde aanbod. Wij gaan voor o.m. de groene tomaten, gele courgettes, bladbroccoli en een zak kersen. De EHEC-bacterie lijkt hier wel heel ver weg... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten