Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 7 augustus 2011

Afscheid van de dollar en de euro.

Niet alleen de euro staat onder druk (nu bekend wordt dat Duitsland niet bereid is Italië te willen redden), ook in de dollar beginnen de scheurtjes zichtbaar te worden. Nadat de Amerikanen hun door henzelf toegestane schuld plafond met ruim 2 biljoen (dit is 2.000 miljard) dollar hebben verhoogd, zijn ze als een gek die extra dollars letterlijk aan het bijdrukken ! In november a.s. worden weer nieuwe afspraken gemaakt over de Amerikaanse staatsschuld. 
De te verwachten reactie komt gisteren vanuit het Chinese persbureau Xinhua :
"China, de grootste schuldeiser van de enige supermacht in de wereld, heeft nu het volste recht om van de Verenigde Staten te eisen dat zij hun structurele schulden aan gaan pakken en de veiligheid van Chinese investeringen in de dollar te garanderen. Inter- nationaal toezicht op de Amerikaanse dollar moet worden ingesteld en een nieuwe, stabiele mondiale reservevaluta kan ook een optie zijn om een ​​ramp veroorzaakt door een enkel land af te wenden."


Gisteren heeft kredietbeoordelaar S&P tot woede van de Amerikaanse regering de triple-A status van de USA ingetrokken. Ook de Chinese kredietbeoordelaar Dagong heeft de USA in twee stappen gedowngraded van AAA naar A. Tevreden konstateer ik, dat mijn RABO-bank nog wel die AAA-status heeft. En daarmee dus betrouwbaarder is dan die hele USA bij elkaar. Griekenland en Portugal zijn hier probleemlanden. Maar het wordt inderdaad tijd, dat ook de Amerikanen hun begroting eens op orde brengen en bijvoorbeeld belastingen gaan verhogen. Het is straks afgelopen om goedkoop te tanken en maar dollars bij te blijven drukken.    


In 2008 las ik al met veel interesse het boek "Als de dollar valt" van Willem Middelkoop. Hierin een ontnuchterende kijk op de financiële - en schuldencrisis van de toen grootste economie van de wereld. Dát de dollar valt is zeker, het wanneer komt nu wel snel dichterbij. Middelkoop is toen "in goud" gegaan en heeft daarmee een vermogen verdiend én veiliggesteld. Vooralsnog was mijn keuze voor de RABO niet slecht. In de hete zomeravond op zomaar een berg hier in Spanje ben ik toch reuze benieuwd wat er van mijn pensioen overblijft, nadat de dollar en de euro zijn gevallen. En in welke munteenheid ik straks zal worden uitbetaald... 
Op de website van de rijksoverheid van NL staat trouwens een helder verhaal over de eurocrissis. Meer weten ? Klik dan op Eurocrisis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten