Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

woensdag 20 april 2011

Conformeren, niets voor mij

Het regent af en toe in de campo en de spieren van deze campesino moeten even tot rust komen. Dan is het heerlijk om de stapel “nog te lezen” boeken kleiner te maken. Al enige tijd volg ik met belangstelling het journalistieke werk van Joris Luyendijk. Vandaag zijn nieuwste boek “Je hebt het niet van mij” gelezen. Uit de omslag de volgende tekst : “Zelf spreken ze van de 'Haagse kaasstolp' en van 'de vierkante kilometer rond het Binnenhof'. De politici, journalisten, voorlichters en lobbyisten die samen ons beeld van de landelijke politiek bepalen, opereren in een zeer aparte biotoop. Ze kunnen vaak minder zeggen dan ze weten, en moeten soms toneel spelen, voor en achter de schermen. Joris Luyendijk liep een maand rond in de fascinerende en zo en nu dan verbijsterende, beklemmende wereld van de Haagse politiek”. Na het lezen van dit boek ga je echt geloven, dat de verbeteringen van de BV Nederland niet uit politiek Den Haag zijn te verwachten. Daar moet je je “conformeren aan het systeem” en kun je nauwelijks vernieuwend bezig zijn. Niets nieuws onder zon. Mijn bijna 15-jarige werkervaring bij Defensie stond ook vaak in het teken van het “conformeren”. En daar worden organisaties én de wereld vaak niet echt beter door. Daarom is v.w.b. een betere wereld mijn hoop gevestigd op de huidige “non-conformistische” en inspirerende internetgeneratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten