Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 19 augustus 2013

Tevreden automobilist

Hij zit al na enkele minuten na de keuring op de vooruit van de Nissan X-Trail. Het bewijs, dat de auto weer goedgekeurd is en tot en met augustus 2015 de weg op mag. De twee-jaarlijkse ITV (de Spaanse APK) in Algarrobo vanmiddag gaat snel. de afspraak was vorige week al telefonisch gemaakt. Via touchscreens tik je bij binnenkomst je kenteken in, er rolt een ticket uit, je betaalt bij de kassa en na een minuut of twee verschijnt je kenteken op een megascherm met aanduiding naar welke van de 6 ingangen je moet. Tien minuten later sta je weer buiten. Hoe efficiënt kunnen Spanjaarden zijn. Ik betaal € 43,69. Thuis kijk ik nog even wat een APK kost in NL, het varieert van € 20,00 tot € 50,00, onduidelijk dus. Het zijn in NL garagehouders die de APK al of niet koppelen aan een onderhoudsbeurt. Het lijkt of de slager zijn eigen vlees keurt. Hier zijn de keuringscentrales (ITV) nog onderdeel van het Ministerio del interieur (Dirección General de Tráfico). Vorige week wordt bekend, dat ze worden geliberaliseerd, leve Europa. Toch zijn er nog steeds grote verschillen hoe de automobilist wordt behandeld. Spanje kent kent geen BPM (belasting bij aanschaf nieuwe auto's), waardoor de auto's hier gemiddeld 25% goedkoper zijn. De verschillen in de resp. Euro95 en dieselprijzen worden wel wat kleiner, maar zijn toch interessant. In NL en Spanje resp. € 1,83/1,45 en € 1,48/1,37. Voor de motorrijtuigenbelasting voor de Nissan zit ik hier met € 81,00 per jaar (!) wel goed. In NL zou ik € 1.816,00 betalen. Hier spreekt dus een tevreden automobilist.

1 opmerking:

  1. Ik dacht dat je met hij refereerde naar degene die keurde, maar het is de sticker op de foto. Wat fijn dat jouw auto zo snel er doorheen is gegaan. Waarom is dat daar zo snel?

    BeantwoordenVerwijderen