Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 12 augustus 2010

Ramadán voor de “musulmanes”


Gisteren is de ramadan begonnen voor de moslims. In heel Spanje wonen tussen de 1,5 en 2 miljoen moslims en in Andalucía circa 200.000. Dat betekent voor hen een maand lang o.a. niet eten, drinken en geen sex tussen zonsopgang en zonsondergang. In deze zomertijd, met zijn lange dagen en hitte is dat voor de “musulmanes” (moslims) in Spanje wel een hele opgave. 
Sommigen vinden de islam een “achterlijke” godsdienst. Maar toch zitten er aan zo’n ramadan veel positieve aspecten. Zowel spiritueel als fysiek. Als ex gediplomeerd katholiek kan ik me vaag herinneren wat een vastenmaand vroeger inhield. Hieronder een foto uit de krant van vandaag, een moskee ergens in Spanje. Die in Marokko vonden we toch allemaal mooier, zelfs de kleinste moskeeën tegen de Sahara aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten