Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

donderdag 5 mei 2011

Zwavelen

Vanochtend ben ik er al vroeg bij. Even na zevenen, de zon komt nog niet achter de bergen vandaan, staat dit wijnboertje zich al om te kleden. De dag begint met zoals de boeren hier zeggen veel “aire”, droog en geen zuchtje wind. Een prima ochtend om azufre over de 'vids' (druivenranken) uit te strooien. Azufre is zwavel, maar dan de natuurlijke, biologische variant: sulfide. Ik heb een zakje van 10 kg. Steeds doe ik een paar schepjes zwavelpoeder in een jutezak en die zak schud ik dan boven de struik op en neer. Door de gaatjes van het jute valt het gedoseerd, als een witte wolk, over de bladeren. Alhoewel mijn wijngaard niet zo groot is, ben ik toch alweer bijna drie uur met dit klusje bezig. Zodra de zon over de heuvel komt, ontstaat er wel wat beweging in de lucht. Dit zwavelpoeder beschermt de druif tegen verschillende soorten schimmels. Een mondmasker beschermt mij tegen dit poeder...



Twee jaar geleden zagen we in de haven van Vancouver deze enorme bergen azufre liggen. Mijn zwavel komt welhaast zeker van dichterbij. Marokko blijkt een enorme zwavel- en fosfaatproduktie te hebben.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten