Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

dinsdag 31 mei 2011

Kwestie van mentaliteit

Spanje heeft de afgelopen 20 jaar en met name sinds de invoering van de Euro een enorme ontwikkeling doorge- maakt. Met name dan op het gebied van hun financiële huishouding en organisatie. Je merkt het overal waar je komt. Tot in de kleinste gehuchten staan in winkeltjes computers met snelle internetverbinding waarmee de winkelier zijn kassa beheert, de bestellingen doet en wellicht ook de boekhouding. Ik zag hier trouwens eerder dan in NL de nieuwe generatie draadloze pinbetalingsautomaten. Die waarmee je je tarjeta (bankpas) niet door een lezer haalt, maar met de chip naar voren erin schuift.
Omdat de techniek snel verandert, passen ook de Spanjaarden zich snel aan. Maar een belastingmoraal aanpassen, dat is andere koek. Pago al contado (contante betaling) loont op veel plekken nog steeds ! Gisteren bij de ferreteria (ijzerwarenzaak) kan ik voor wat spulletjes per pin € 44,54 afrekenen, maar als ik cash betaal is het bedrag € 37,00. Gewoon zonder I.V.A. (btw of VAT) dus. 
Betalen met de pin of zoals de laatste tijd af en toe met mijn iPhone is natuurlijk helemaal van deze tijd, maar als er voordeel te behalen valt is cash geld wel zo handig. Vorige week verschijnen er berichten, dat over 5 jaar het contante geld verdwenen zou zijn. Maar zelfs dan zullen de Spanjaarden nog wel iets verzinnen om er een alternatief geldcircuit op na te houden. Het zal nog wel generaties duren voordat ook dit land aan de Middellandse Zee een Noordeuropese  belastingmoraal zal kennen. Zolang Spanje zijn eigen financiële broek kan ophouden en niet voor steun bij het IMF hoeft aan te kloppen, is er geen vuiltje aan de lucht en doen wij er ons voordeel mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten