Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

zondag 10 juli 2011

Kaarsje opsteken ?

Het was een van de vele gewoontes in katholieke kerken. Met een bepaalde intentie (een bepaalde wens bijvoorbeeld) stak je er weleens een kaars op. Een dubbeltje in de collectebak deponeren, een echte waskaars pakken, in het rek tussen de soms tientallen anderen plaatsen en aansteken. Natuurlijk was het allemaal heel erg spiritueel. 
De afgelopen dagen zag ik in de Iglesia Prioral, een kerk in Puerto de Santa Maria, de nieuwe manier van even een kaarsje opsteken. Er staat een flatscreen met daarop kaarsen, in verschillende brandstadia. Je dient een sms'je te sturen en via internet verschijnt jouw kaars op het scherm. Kost slechts € 1,39 (incl. btw).

Die virtuele wereld en techniek is mooi en handig, maar God wat verlang ik soms terug naar de echte waskaarsen, de walm en geur ervan in de kerken. Gelukkig zijn de ooievaars op het uit 1486 daterende kerkgebouw echt ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten