Welkom

Welkom op deze blog waar ik regelmatig wat publiceer over ons huidige leven als pensionados. Afwisselend in Spanje en Nederland (de foto hierboven geeft onze huidige locatie aan). Mijn berichten kunnen verder over alles gaan wat ons (me) zoal bezighoudt. Reageren op een berichtje kan altijd. In de iPod op de blog kun je achtergrondmuziek starten. Als je je email-adres invult (onder het vertaalblokje), krijg je bij elke aanpassing van deze blog automatisch een mailtje.

maandag 25 juli 2011

Siësta

"Een siësta is een middagdutje, vaak na de lunch als de zon zijn hoogste positie bereikt heeft. Dit is een veel voorkomende traditie in warme landen, die heden ten dage voornamelijk nog in Spanje in ere wordt gehouden; het woord wordt dan ook voornamelijk met dat land in verband gebracht", aldus Wikipedia.


Vandaag, precies een week geleden, werd San Benito Abad gevierd, de dag van de siesta. Die siësta is trouwens een van Spanjes meest beroemde exportproducten. In veel landen wordt inmiddels het nut van een middagslaapje erkend, hoewel het in de praktijk lastig blijkt om er ook daadwerkelijk gebruik van te maken. Onderzoekers van de NASA wilden wel eens weten hoe lang de ideale siësta duurt. En wat bleek? Je hoeft geen uren plat om met een uitgerust gevoel je dag weer te vervolgen. Het perfecte middagslaapje duurt 26 minuten. Luchtverkeersleiders van de NASA krijgen dan ook niet meer tijd om bij te komen. Wie regelmatig een dutje doet van 26 minuten zal beter functioneren en zich minder moe voelen.


Ik moet hier eerlijk bekennen, dat er dagen zijn dat ik die 26 minuten wel overschrijd. Maar dan ben ik ervoor wel behoorlijk aktief geweest en is het hier meestal een end in de 30 graden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten